راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری 1401 {آموزش گام به گام} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

اطلاع از راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری ۱۴۰۱ برای بسیاری از حسابداران حائز اهمیت می باشد و یکی از چالش ‌های اصلی بین کارگران و کارفرما است. قانون اضافه کاری، مواد و تبصره های مشخصی دارد، اما هر کدام از طرفین قرارداد نگاه متفاوتی به اضافه کاری دارند.

اما آنچه که مورد بحث است تعریف اضافه کاری از نظر قانون و شکل محاسبه آن می باشد. فرمول محاسبه اضافه کاری ۱۴۰۱ و ساعات کاری مورد تصویب وزارت کار از جمله دغدغه های بین کارگران و مدیران می باشد و هر کدام از قوانین جزئیاتی دارند که در این مقاله باید به آنها بپردازیم. پس تا این مقاله با ما باشید.

 آشنایی با مفهوم اضافه کاری

???? اضافه کاری را می توان از دو منظر نگاه جامعه و نگاه قانون تعریف کرد. نگاه قانون کار به مفهوم اضافه کاری، اضافه کار در قانون کار است. در تعریف اضافه کاری به معنای محول کردن کار اضافه به یک کارمند یا کارگر می باشد و برای محاسبه مبلغ اضافه کاری شرایطی نیز معین شده است که هرکدام از کارفرماها و کارمندان و کارگران باید آن را در نظر داشته باشند. در ادامه راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری در سال ۱۴۰۱ را بیان خواهیم کرد.

 

آشنایی با مفهوم اضافه کاری 

برای دریافت حسابداری ارزی، کلیک کنید.

نحوه محاسبه مبلغ اضافه کاری ۱۴۰۱

????چنانچه بخواهید راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری را در اختیار داشته باشید، می توانید با استفاده از دستمزد هر ساعت کار قانونی و میزان اضافه کار با حقوق پایه را محاسبه نمایید. اگر ۴۰ درصد از دستمزد هر ساعت کار معمولی را به دستمزد یک ساعت کار اضافه کنیم، مبلغ هر یک ساعت اضافه کاری بدست خواهد آمد.

 

????در واقع نحوه محاسبه اضافه کاری برای قیمت هر ساعت اضافه کار معادل ۴۰ درصد از یک ساعت کار عادی به علاوه دستمزد یک ساعت کار است. مثلاً برای هر ساعت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان مزد روزانه کارگر دریافتی داشته باشید، میزان دستمزد شما در یک ساعت اضافه کار ۱۴۰ هزار تومان می باشد. اما محاسبه ضریب پرداخت اضافه کاری نیز بسیار اهمیت دارد که لازم است در رابطه با آن توضیحاتی ارائه دهیم.

 برای اطلاع از نحوه پرداخت قبض مالیات {واریز اینترنتی}  بر روی لینک کلیک کنید.

میزان ضریب پرداخت اضافه کاری چه مقدار است؟

????بر اساس قوانین کار، ضریب اضافه کاری برابر با 1.4 می باشد. یعنی یک شخص بابت هر ساعت اضافه کار ۴۰ درصد بیشتر از دستمزد ساعت کار عادی دریافت خواهد کرد. در حال حاضر می‌توان ضریب اضافه کاری را بر اساس استفاده از نرم افزارهای حسابداری نیز برآورد کرد. چنانچه مایل به خرید نرم افزار حسابداری هستید و می خواهید در ارتباط با جزئیات راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری اطلاع بیشتری کسب کنید، می توانید با کارشناسان ما  تماس بگیرید.

فرمول محاسبه مبلغ اضافه کاری 1401

????محاسبه اضافه کاری با نرخ ساعت کاری متفاوت می باشد. برای اینکه بتوانیم اضافه کاری را به درستی حساب کنید، باید نرخ یک ساعت کار عادی کارگر را نیز مد نظر قرار دهید و بر اساس یک ساعت اضافه کاری علاوه بر ساعات کار عادی، ۴۰ درصد باید به میزان دستمزد کارگران پرداخت شود. در جدول زیر راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری سال ۱۴۰۱ ارائه شده است.

 

عنوان فرمول اضافه کاری
فرمول اضافه کاری بر مبنای 220 ساعت کار کارکرد اضافه کاری × 1.4 × 220 ÷ حق مسکن + حق بن + حقوق پایه
فرمول اضافه کاری بر مبنای 192 ساعت کار کارکرد اضافه کاری × 1.4 × 192 ÷ حق مسکن+ حق بن + حقوق پایه
فرمول اضافه کاری بر مبنای 198 ساعت کار کارکرد اضافه کاری × 1.4 × 198 ÷ حق مسکن + حق بن + حقوق پایه

 

میزان اضافه کاری در قانون وزارت کار

???? در قوانین وزارت کار اینگونه آمده است که هر کارگر باید در شبانه روز  ۸ ساعت و در هفته ۴۴ ساعت کار کند. اما در شرایطی که کارفرما از کارمندان بخواهد بیشتر کار کنند، کارگر مشمول دریافت اضافه کار خواهد شد.

???? برای کارگران اضافه کاری دارای سختی بیشتری است و ساعت کاری آنها 6 ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته می باشد. ماده ۵۹ قانون کار به کارفرمایان این تذکر می‌ دهد که برای انجام اضافه کاری، کارگر باید رضایت داشته باشد و بابت میزان اضافه کار کارمندان ۴۰ درصد بیشتر از هر یک ساعت کار عادی به کارمندان پرداخت گردد.

 

میزان اضافه کاری در قانون وزارت کار 

 
برای دریافت اطلاعات از مشاوره حسابداری آنلاین {۲۴ ساعته} کلیک کنید.

محاسبه هر ساعت اضافه کار در سال ۱۴۰۱

????بر اساس فرمول اضافه کار، قیمت هر ساعت اضافه کار مشمول پرداخت ۴۰ درصد اضافه دستمزد در ساعت کار عادی کارگران خواهد بود. بنابراین در هنگام محاسبه ساعت اضافه کار می بایست 140 درصد حقوق برای هر ساعت کار عادی کارگر را به عنوان مزد هر ساعت اضافه کاری مد نظر قرار دهید. مثلا اگر نرخ ساعت کار عادی کارگر به میزان ۱۰۰ هزار تومان باشد، برای هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰ هزار تومان مد نظر قرار می دهند.

????در حال حاضر حداقل مزد روزانه کارگر برابر 1.393.255 ریال در نظر گرفته شده است و فوق العاده هر ساعت اضافه کاری برای افرادی که حداقل حقوق را دارند، 266.105 ریال برای هر ساعت می باشد.

 راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری در روزهای تعطیل

????تا انیجا در ارتباط با فرمول کلی اضافه کاری آشنا شدید. در این بخش میخواهیم راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری در روزهای تعطیل را در اختیارتان قرار دهیم.

تعطیلی کار در قوانین وزارت کار اینگونه اعلام شده است که تعطیلات رسمی تقویم کشور و ۱۱ اردیبهشت که روز کارگر است، به عنوان روزهای تعطیل محسوب می ‌شود و باید برای روزهای تعطیل نیز اضافه کار پرداخت گردد.

✔️بر مبنای تبصره ۱ ،۲ و ۳ ماده ۶۲ قانون کار بین کار در روز جمعه و کار در روز عادی تفاوت وجود دارد. چرا که تعطیلی یک روز معین در هفته اجباری خواهد بود و بر اساس ضرورت کار می توان در روز جمعه نیز کار کرد. اما به جای جمعه روز دیگر به عنوان روز تعطیلی در نظر گرفته شود.

✔️دوم اینکه کارگرانی که در روزهای جمعه کار می کنند، در مقابل عدم استفاده از روز تعطیل خود ۴۰ درصد اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.

 

راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری در روزهای تعطیل 

 

 تفاوت اضافه کاری و فوق العاده کاری

فوق العاده کاری را  که اکثرا به عنوان همان فوق العاده اضافه کاری بیان می کنند، در واقع همان میزان پولی است که بیشتر از نرخ ساعت کار عادی به کارمندان و کارگران پرداخت می شود. به طور مثال اگر نرخ ساعت کار عادی 80 هزار تومان باشد و هر ساعت اضافه کاری 150 هزار تومان باشد ما به تفاوت این دو عدد را فوق العاده کاری می گویند. تفاوت این دو موضوع به آنجایی برمیگردد که در حسابداری، اضافه کاری اینطور بیان می شود که، دستمزد یک ساعت کار عادی + فوق العاده اضافه کاری

 تفاوت جمعه کاری با تعطیلی کاری

کارگر در روز جمعه اگر مجبور باشد کار کند باید بر اساس ماده 62 قانون کار برای ساعاتی که کار کرده فوق العاده اضافه کاری 40 درصدی پرداخت شود. چرا که روز جمعه روز خانواده است و کارگر باید در کنار خانواده خود باشد و مزیت هایی که این روز دارد بیش از تعطیلی کاری به شمار می رود. بنابراین زمانی که در روز جمعه برای کارگر فوق العاده کاری در نظر میگیرید باید فوق العاده جمعه کاری را نیز حساب کرده و به کارگر خود پرداخت کنید. 

 شب کاری یعنی چه و چگونه محاسبه می شود؟

شب کاری طبق قانون اضافه کاری یکی از انواع این مبحث به حساب می آید که به کار در ساعات شبانه می گویند. ساعات این نوع کار از 10 شب شروع شده تا 6 صبح و نحوه محاسبه آن بدین ترتیب است که ساعت اضافه کاری + 35 درصد اضافه حقوق محاسبه می شود. اما این نکته را باید بدانید که شب کاری فقط به کارمندان یا کارگرانی تعلق می گیرد که نوبت کاری نباشند. بدین معنی که اگر شما به صورت نوبتی کار می کنید و طبق این نوبت مجبور هستید که در نوبت خود که شب ها است کار کنید پس شب کاری برای شما محاسبه نمی شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری در سال 1401 پرداختیم. همانگونه که می دانید داشتن راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری می تواند به آشنایی کارگر و کارفرما با قوانین کار، موثر باشد.  نحوه محاسبه اضافه کاری یکی از دغدغه های میان کارگران و کارفرماها است، چرا که باید جزئیات دقیق آن بررسی شود.

در این مطلب راهنمای گام به گام محاسبه اضافه کاری و ضریب اضافه کاری برای هر ساعت کار اضافه ارائه شد. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کار در قوانین کار می باشید، می توانید با کارشناسان طلوع پریده با داشتن سال ها سابقه در امر مشاوره و فروش نرم افزارهای حسابداری تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:  سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و راهنمای محاسبه مبلغ اضافه کاری

 





:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده , محاسبه , اضافه , کاری , مشاوره , مالیاتی , رایگان , آموزش , مالیات , حسابداری , اضافه , کاری ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: